U2. Mesures geomètriques
Índex
– Resolució de problemes geomètrics en el món físic.
– Càlcul d’àrees i volums.
– Circumferència i els seus elements. Càlcul de la longitud.
– Resolució de triangles rectangles. Teorema de Pitàgores.
– Punts i rectes.
– Rectes secants i paral·leles.
– Polígons: descripció dels elements i classificació.
– Angle: mesurament.
– Suma dels angles interiors d’un triangle.
– Semblança de triangles.
Activitats
1. Magnituds i unitats
A1. Mesureu la vostra taula
Aprofitem per introduir el concepte de
magnitud i unitat i el sistema internacional d’unitats.
A2. Mesureu l’aula i els elements que
conté (taules i ordinadors) amb la finalitat de fer un plànol. Heu
de lliurar un esborrany del plànol.
2.
¿Cómo medimos superfícies y volúmenes?
A3.
¿Qué es 1 centímetro cuadrado? ¿Qué objetos tienen
aproximadamente 1 cm2?
¿Qué
es 1 dm2? ¿Y 1 m2? Poned ejemplos de objetos
que tengan aproximadamente esas dimensiones.
A4.
Construid 1 cm2, 1 dm2 y 1 m2.
Comparad sus tamaños: ¿Cuántos cm2 caben en 1 dm2?
Explicad con detella cómo encotráis la respuesta.
A5.
Usad los elementos que habéis construido para medir la superficie de
la mesa y la superficie de una pantalla de ordenador.
A6.
¿Qué es 1 centímetro cúbico? ¿Qué objetos tienen
aproximadamente 1 cm3?
¿Qué
es 1 dm3? ¿Y 1 m3? Poned ejemplos de objetos
que tengan aproximadamente esas dimensiones.
A7.
Construid 1 cm3, 1 dm3 y 1 m3.
Comparad sus tamaños: ¿Cuántos cm3 caben en 1 dm3?
Explicad con detalle cómo enconhttps://docs.google.com/document/d/1qBA6Y5vWdS6T_zkY5-Q_v2Z2W7EimnyjJPe9Fl1zEdg/edit?usp=sharingtráis la respuesta.
A8.
Usad los elementos que habéis construido para medir el volumen de
una mesa (el que hay entre las patas de la mesa).
El
que hem fet ens permet mesurar, per comparació, superfícies i
volums de figures senzilles, però és poc útil per prendre mesures
en objectes amb formes triangulars o circulars, a més d’altres
formes més complexes. Per treballar amb altres figures és més
còmode recórrer a fórmules matemàtiques. El professor introdueix
les fórmules per al càlcul de superfícies (rectangle, triangle,
cercle i figures regulars de més de 4 costats) i volums (prismes i
ciindres, piràmides i cons i esfera).
Com
a exemple: mesureu el volum d’una caixa, un embut i un matràs
esfèric. Comproveu amb la probeta la validesa dels càlculs.
A9.
a) Useu Google Earth per mesurar la superfície de:
-
El pati de l’institut.
-
La rodona de davant de l’institut.
-
El CC La Vital.
-
La pista esportiva del poliesportiu.
-
L’hospital.
-
La platja de l’Ahuir.
b) Passeu totes les superfícies a hectàrees
Recorda que: 1a=100 metres quadrats; 1 ha=100 a= 10.000 metres quadrats
Elaboració
amb Full de càlcul d’un formulari de superfícies i volums.
Simulación construyendo áreas:
https://phet.colorado.edu/sims/html/area-builder/latest/area-builder_es.html
Simulación construyendo áreas:
https://phet.colorado.edu/sims/html/area-builder/latest/area-builder_es.html
Visualització
de la pel·lícula “La habitación de Fermat”.
Activitats de la pel·lícula la habitación de Fermat:
Més activitats d'àrees i volums: https://drive.google.com/open?id=1HgwREG0wrY_Pr5K5hFZRUZ1eShuu0Gd4tjxEloko4k4
Text sobre el canvi d'hora: https://drive.google.com/open?id=1-GnW5Py8-3jRcqHuHzlhYsLyPIA8Tdi7E8znfNa0CrE
A10.
Mesureu el volum dels objectes que vos facilita el professor. En els
cassos que siga possible, comfirmeu-ho usant la probeta:
- Un con dels equips de mecànica.
-
Un pot de cola.
-
Una safata.
-
Una càpsula de porcellana.
3. Representacions a escala
A11. Feu una
representació a escala 1:20 de l’aula de classe. Aprofiteu les
mesures que vau prendre.
4. Les dificultats de la realitat: i
si tenim angles diferents a 90º? Actuacions en una vivenda.
En document annex:
Este
es el plano de una vivienda. Has de planificar algunas actuaciones
para reformarla. Realiza los cálculos y medidas necesarios para
ello.
A12.
Medid la superficie de la vivienda.
A13.
Dibujad a una escala mayor (1:20) el patio de delante. Para ello
necesitaréis medir tanto los lados como los ángulos.
A14.
Poned en el patio una mesa hexagonal de 60 cm de lado (ángulos de
120º), cuatro sillas circulares de 40 cm de diámetro, una maceta
circular de 40 cm de radio y un jacuzzi cuadrado con un lado
semicircular de 80 cm de lado.
5. Introducción a la
orientación
A15.
Introducción por parte del profesor de la medidas de posición
solares: altura y azimut.
A16.
Medid la posición del Sol.
A17.
Sobre un plano callejero de Gandia: Indicad el rumbo respecto al
norte que hay que llevar para ir del IES al Prado y de la Plaza
Elíptica al Parc de Sant Pere.
A18.
Indicad el rumbo respecto al Sol que hay que llevar para ir del
Ayuntamiento al Polideportivo y del IES a la Plaza Elíptica.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada