U2. Mesures geomètriques

U2. Mesures geomètriques

Índex 

– Resolució de problemes geomètrics en el món físic.
– Càlcul d’àrees i volums.
– Circumferència i els seus elements. Càlcul de la longitud.
– Resolució de triangles rectangles. Teorema de Pitàgores.
– Punts i rectes.
– Rectes secants i paral·leles.
– Polígons: descripció dels elements i classificació.
– Angle: mesurament.
– Suma dels angles interiors d’un triangle.
– Semblança de triangles.

Activitats

1. Magnituds i unitats

A1. Mesureu la vostra taula
 
Aprofitem per introduir el concepte de magnitud i unitat i el sistema internacional d’unitats.

A2. Mesureu l’aula i els elements que conté (taules i ordinadors) amb la finalitat de fer un plànol. Heu de lliurar un esborrany del plànol.

2. ¿Cómo medimos superfícies y volúmenes?


A3. ¿Qué es 1 centímetro cuadrado? ¿Qué objetos tienen aproximadamente 1 cm2?
¿Qué es 1 dm2? ¿Y 1 m2? Poned ejemplos de objetos que tengan aproximadamente esas dimensiones.

A4. Construid 1 cm2, 1 dm2 y 1 m2. Comparad sus tamaños: ¿Cuántos cm2 caben en 1 dm2? Explicad con detella cómo encotráis la respuesta.

A5. Usad los elementos que habéis construido para medir la superficie de la mesa y la superficie de una pantalla de ordenador.


A6. ¿Qué es 1 centímetro cúbico? ¿Qué objetos tienen aproximadamente 1 cm3?
¿Qué es 1 dm3? ¿Y 1 m3? Poned ejemplos de objetos que tengan aproximadamente esas dimensiones.

A7. Construid 1 cm3, 1 dm3 y 1 m3. Comparad sus tamaños: ¿Cuántos cm3 caben en 1 dm3? Explicad con detalle cómo enconhttps://docs.google.com/document/d/1qBA6Y5vWdS6T_zkY5-Q_v2Z2W7EimnyjJPe9Fl1zEdg/edit?usp=sharingtráis la respuesta.


A8. Usad los elementos que habéis construido para medir el volumen de una mesa (el que hay entre las patas de la mesa).

El que hem fet ens permet mesurar, per comparació, superfícies i volums de figures senzilles, però és poc útil per prendre mesures en objectes amb formes triangulars o circulars, a més d’altres formes més complexes. Per treballar amb altres figures és més còmode recórrer a fórmules matemàtiques. El professor introdueix les fórmules per al càlcul de superfícies (rectangle, triangle, cercle i figures regulars de més de 4 costats) i volums (prismes i ciindres, piràmides i cons i esfera).

Com a exemple: mesureu el volum d’una caixa, un embut i un matràs esfèric. Comproveu amb la probeta la validesa dels càlculs.

A9.   a) Useu Google Earth per mesurar la superfície de:
  • El pati de l’institut.
  • La rodona de davant de l’institut.
  • El CC La Vital.
  • La pista esportiva del poliesportiu.
  • L’hospital.
  • La platja de l’Ahuir.
    b)  Passeu totes les superfícies a hectàrees 
    Recorda que: 1a=100 metres quadrats; 1 ha=100 a= 10.000 metres quadrats
Elaboració amb Full de càlcul d’un formulari de superfícies i volums.

Simulación construyendo áreas:
https://phet.colorado.edu/sims/html/area-builder/latest/area-builder_es.html

Visualització de la pel·lícula “La habitación de Fermat”. 

Activitats de la pel·lícula la habitación de Fermat:


A10. Mesureu el volum dels objectes que vos facilita el professor. En els cassos que siga possible, comfirmeu-ho usant la probeta:
  • Un con dels equips de mecànica.
  • Un pot de cola.
  • Una safata.
  • Una càpsula de porcellana. 
     
3. Representacions a escala


A11. Feu una representació a escala 1:20 de l’aula de classe. Aprofiteu les mesures que vau prendre.

4. Les dificultats de la realitat: i si tenim angles diferents a 90º? Actuacions en una vivenda.

En document annex:



Este es el plano de una vivienda. Has de planificar algunas actuaciones para reformarla. Realiza los cálculos y medidas necesarios para ello.

A12. Medid la superficie de la vivienda.


A13. Dibujad a una escala mayor (1:20) el patio de delante. Para ello necesitaréis medir tanto los lados como los ángulos.

A14. Poned en el patio una mesa hexagonal de 60 cm de lado (ángulos de 120º), cuatro sillas circulares de 40 cm de diámetro, una maceta circular de 40 cm de radio y un jacuzzi cuadrado con un lado semicircular de 80 cm de lado.

5. Introducción a la orientación

A15. Introducción por parte del profesor de la medidas de posición solares: altura y azimut.

A16. Medid la posición del Sol.

A17. Sobre un plano callejero de Gandia: Indicad el rumbo respecto al norte que hay que llevar para ir del IES al Prado y de la Plaza Elíptica al Parc de Sant Pere.

A18. Indicad el rumbo respecto al Sol que hay que llevar para ir del Ayuntamiento al Polideportivo y del IES a la Plaza Elíptica.










Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada