U3. Com es produeixen noves substàncies?

U3. Com es produeixen noves substàncies?

 Índex

- Reacció química. Reactius i productes.
Reaccions químiques bàsiques.
- Reaccions d’oxidació, combustió i neutralització.
- Reaccions químiques en distints àmbits de la vida quotidiana. La química. Indústries, alimentació, reciclatge, medicaments.
- Reconeixement de biomolècules orgàniques i inorgàniques. Importància biològica.
- Condicions de producció de les reaccions químiques: intervenció d’energia.
- Mesurament de magnituds fonamentals. Massa, volum i temperatura. Magnituds derivades.
- Microscopi òptic i lupa binocular. Fonaments òptics i maneig. Utilització.
- Aproximació al microscopi electrònic. Usos.

Transversal en tota la unitat:
  • Material bàsic de laboratori.
  • Normes de treball en el laboratori.
  • Normes per a realitzar informes del treball en el laboratori.

Activitats 

1. Quan es produeix una reacció química?

A1. Visualitzeu el següent vídeo de l'electròlisi de l'aigua.
  • Quin gas es produeix? Com podem saber-ho?
  • D’on ix el gas?
  • Definició de canvi físic i canvi químic. Reactius i productes.

A2. Feu el test sobre canvis físics i químics. A continuació indiqueu més exemples de canvis físics i canvis químics. En el cas dels canvis químics, indiqueu els reactius i els productes.

A3. Escriviu les equacions químiques que corresponen als procesos que anem a portar a terme, indiqueu i representeu reactius i producetes.
  • Combustions: Combustió d’alcohol, combustió de magnesi.
  • Oxidacions: Oxidació d’un clau de ferro en dissolució de sulfat de coure, oxidació d’un clau en aigua oxigenada, descomposició de l’aigua oxigenada.
  • Neutralitzacions: Atac d’àcid clorhídric a zinc i a carbonat de calci, neutralització amb bicarbonat de sodi i amb sosa.

A4. Elaboració d’un gif digital d’una d’elles.

Per a practicar ajust de reaccions químiques fer:
- el següent document
- la següent simulació

Pràctiques de reaccions químiques al laboratori

Pel·lícula: The Martian.

  A5. Quins nutrients necessita el protagonista de la pel·lícula per a viure? Quins sóns els nutrients bàsics necessaris per a la vida? 
  • Mireu en etiquetes de productes quina informació nutricional apareix.
    • Busqueu quines són les funcions dels hidrats de carboni, proteïnes i greixos en l’organisme.
    • Elaboreu una taula com la següent buscant informació per internet:
      Component Funció Aliment on es troba Exemple de molècula (imatge)
      Hidrats de carboni





      Greixos





      Proteïnes





      Àcids nucleics





       
Activitats de percentatges: 
3. La producció d’energia en reaccions químiques
Definició per part del professors dels conceptes de reacció endotèrmica i exotèrmica. Exemples a partir de les reaccions ajustades en la primera part de la unitat.

A6. Comparació (qualitativa) del contingut calòric del gas d’un encenedor, l’alcohol i un fruit sec. Informe detallat.

4. La química i les estructures bàsiques de la vida.
A7. Observació al microscopi de diversos objectes, entre ells: pell de ceba, llevat, cèl·lules epitelials de l’interior de la galta. Relacioneu les parts observades amb la composició química. Elaboració d’un pòster visual amb el suport d’imatges d’internet.

A8. Construcció d’una lupa (amb una gota de vidre) i intent de construcció d’un microscopi amb dues lents dels equips d’òptica.

A9. Presentació per part del professor d’imatges de microscopi electrònic.





 

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada