U4. Com es mouen els objectes?

U4. Com es mouen els objectes? 

Índex

Relació de les forces sobre l’estat de repòs i els moviments de cossos:
– Classificació dels moviments segons la seua trajectòria.
– Velocitat i acceleració. Unitats.
– Magnituds escalars i vectorials. Identificació.
– Moviment rectilini uniforme. Característiques. Interpretació gràfica.
– Càlculs senzills relacionats amb el moviment rectilini uniforme. Característiques.
– Força: resultat d’una interacció.
– Classes de forces: de contacte i a distància. Efectes.
– Lleis de Newton.
– Representació de forces aplicades a un sòlid en situacions habituals. Resultant.


Interpretació de gràfics:
– Interpretació d’un fenomen descrit per mitjà d’un enunciat, taula, gràfica o expressió analítica.
– Funcions lineals. Funcions quadràtiques. Funció inversa. Funció exponencial.
– Aplicació de les distintes funcions en contextos reals.
– Ús del full de càlcul en l’organització de les dades, la realització de càlculs i la generació de gràfics.
– Ús d’aplicacions informàtiques per a la representació, la simulació i l’anàlisi de la gràfica d’una funció.

Activitats

A1. Descriviu amb el major detall possible el moviment d’un corredor de 100 m llisos. Useu paraules, dibuixos, gràfiques, inventeu valors… 

Pràctica 1: Mesureu la velocitat màxima que agafeu quan correu.
  • Es farà primer de manera experimental, usant cintes mètriques i cronòmetres.
  • Posteriorment es farà amb Tracker i compararem resultats. Analitzem la gràfica.
  • Introduïm el concepte de posició, trajectòria i velocitat mitjana.

Pràctica 2: Mesureu la velocitat màxima d’un cotxet de corda (per a lliurar). Novament amb les dues estratègies.

Pràctica 3: Mesureu a quina velocitat llanceu un baló medicinal i xuteu un baló de futbol.


2. L’acceleració

A8. Representeu a cada segon un cotxe que passa de 0 a 100 km/h en 3 segons.

A9. Definiu què és l’accleració i indiqueu el sentit físic d’aquesta magnitud.

A10. Un objecte que cau augmenta la velocitat en 36 km/h cada segon. Representa a un paracaigudista que es llança d’un avió per als 5 primers segons.

Pràctica: Mesureu l’acceleració d’un objecte que cau i d’un de vosaltres quan arranca a córrer.

A11. Useu un full de càlcul per determinar la velocitat i posició d’un objecte que cau i d’una persona que arrranca a córrer.

3. Lleis de Newton

El professor introdueix les lleis de Newton. Cal fer vídeos similars als de la ISS per il·lustrar-les.
Vídeos ISS lleis de Newton: 




Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada