U4. Com es mouen els objectes?
Índex
Relació de les forces sobre l’estat de repòs i els moviments de
cossos:
– Classificació dels moviments segons la seua trajectòria.
– Velocitat i acceleració. Unitats.
– Magnituds escalars i vectorials. Identificació.
– Moviment rectilini uniforme. Característiques. Interpretació
gràfica.
– Càlculs senzills relacionats amb el moviment rectilini uniforme.
Característiques.
– Força: resultat d’una interacció.
– Classes de forces: de contacte i a distància. Efectes.
– Lleis de Newton.
– Representació de forces aplicades a un sòlid en situacions
habituals. Resultant.
Interpretació de gràfics:
– Interpretació d’un fenomen descrit per mitjà d’un enunciat,
taula, gràfica o expressió analítica.
– Funcions lineals. Funcions quadràtiques. Funció inversa. Funció
exponencial.
– Aplicació de les distintes funcions en contextos reals.
– Ús del full de càlcul en l’organització de les dades, la
realització de càlculs i la generació de gràfics.
– Ús d’aplicacions informàtiques per a la representació, la simulació i l’anàlisi de la gràfica d’una
funció.
Activitats
A1.
Descriviu amb el major detall possible el moviment d’un corredor de
100 m llisos. Useu paraules, dibuixos, gràfiques, inventeu valors…
Pràctica 1: Mesureu
la velocitat màxima que agafeu quan correu.
-
Es farà primer de manera experimental, usant cintes mètriques i cronòmetres.
-
Posteriorment es farà amb Tracker i compararem resultats. Analitzem la gràfica.
-
Introduïm el concepte de posició, trajectòria i velocitat mitjana.
Pràctica 2:
Mesureu la velocitat màxima d’un cotxet de corda (per a lliurar).
Novament amb les dues estratègies.
Pràctica 3:
Mesureu a quina velocitat llanceu un baló medicinal i xuteu un baló
de futbol.
Activitats de
moviment uniforme:
https://drive.google.com/open?id=10N5hppQhSEypxujEhkW_-SuaGWJmYq6o
https://drive.google.com/open?id=1fbDkWj0Ray8Re4D5z7XkWwrIw47HxVDQ
https://drive.google.com/open?id=10N5hppQhSEypxujEhkW_-SuaGWJmYq6o
https://drive.google.com/open?id=1fbDkWj0Ray8Re4D5z7XkWwrIw47HxVDQ
2. L’acceleració
A8. Representeu a
cada segon un cotxe que passa de 0 a 100 km/h en 3 segons.
A9. Definiu què és
l’accleració i indiqueu el sentit físic d’aquesta magnitud.
A10. Un objecte que
cau augmenta la velocitat en 36 km/h cada segon. Representa a un
paracaigudista que es llança d’un avió per als 5 primers segons.
Pràctica: Mesureu
l’acceleració d’un objecte que cau i d’un de vosaltres quan
arranca a córrer.
A11. Useu un full
de càlcul per determinar la velocitat i posició d’un objecte que
cau i d’una persona que arrranca a córrer.
3. Lleis de Newton
El professor
introdueix les lleis de Newton. Cal fer vídeos similars als de la
ISS per il·lustrar-les.
Vídeos ISS lleis de Newton:
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada