U1. Com treballen els científics?

U1. Com treballen els científics?

Índex

– El mètode científic.
– Fases del mètode científic.
– Aplicació del mètode científic a situacions senzilles. Aplicacions al perfil professional.
– Antecedents històrics del pensament científic.
– Tendències actuals.

Activitats

A0. Feu un dibuix de gent fent ciència.
A1. Indiqueu activitats que formen part d'una investigació científica i que podrien caracteritzar com treballen les científiques i els científics (quines tasques imagineu que porten a terme els científics i les científiques en el desenvolupament d'una investigació?).

A2. Expresseu les vostre idees sobre com comença, generalment, una investigació, un treball científic.

A2.1.- Imagineu que voleu estudiar "el temps que tarda en caure un objecte". Preciseu el problema de forma que es puga investigar.
A2.2.- Imagineu que volem aconseguir que una planta cresca més ràpid. Preciseu el problema de forma que es puga investigar.

*També es pot estudiar de què depén el període d'oscil·lació d'un pèndol o quin tipus d'esponja absorbeix més quantitat d'aigua.

A3. Encara que les hipòtesis són suposicions que pretenen solucionar un problema científic, no tota suposició pot ser acceptada com una hipòtesi científica. Quines característiques ha de tindre una suposició per a ser una hipòtesi científica?

Activitat 3, pàg. 11.

A4. Una vegada formulada una hipòtesis, què fer per contrastar-la?
             A4.1.- Les hipòtesis, formulades per un grup d'alumnes i alumnes sobre els factors que influiran en el temps de caiguda d'un objecte "puntual i en absència de fregament", han estat que eixe temps dependrà del pes de l'objecte i de l'altura des de la que es deixa caure. A més, han precisat que quant major siga el pes de l'objecte, menor serà el temps que tarda en caure a terra; i que quant major siga l'altura inicial, major serà el temps de caiguda. Realitzeu un disseny experimental per provar aquesta hipòtesi.
 
A5. Indiqueu diferències entre una observació espontània (per exemple, quan observem cossos que cauen) i l'observació que es fa quan es porten a terme experiments científics (per exemple, els plantejats en A4.1).

A6. Com a resultats d'una experimentació se solen obtindre dades. Indiqueu procediments per assegurar la fiabilitat d'eixes dades i per ordenar-los i interpretar-los amb la finalitat de decidir si es compleixen les hipòtesis.

OPCIONAL: Veure el vídeo de la caiguda de la bola de bolos i la ploma.

A7. Exposeu idees que tingueu sobre el que són les lleis i les teories científiques.

A7.1.- Citeu alguna teoria que conegueu. S'utilitza en la vida diària el terme "teoria" amb el mateix significat que té en ciències?

A8. Recapitulació. Elaboreu, com a síntesi del que hem treballat fins ací, un diagrama que puga representar un procés d'investigació. Indiqueu les característiques més importants de cadascuna de les fases.

A8.1.- Compareu el vostre diagrama d'un cicle d'investigació amb el que vos facilita el professor: 
https://drive.google.com/open?id=https://drive.google.com/open?id=15TbbpLGHgz8P2QhuqNnGTNEMadgKFjflSGBylx2B9ts

Activitat: Crítica de l'esquema del treball científic de la pàgina 10.

1, 2, 3, 4 i 8, final de la unitat.
Llegir el document de les normes de laboratori:
 https://drive.google.com/open?id=123A58UP9ifH38CYCclhn5-0LoRsElzdKuWroLCJmAAI


ACTIVITATS OPCIONALS:


 



4 comentaris: